V Brně raději nedejchej

/
0 Komentáře

Co si počít, když dostanete za úkol napsat o někom, kdo jde proti proudu? Myšlenky několika z nás, tedy studentů přispívajících do projektu Lidé proti proudu, směřovaly stejným směrem: psát o někom, kdo se angažuje za dobrou věc.

Výsledkem je, že Vám v rozhovoru na munimedia.cz představuji Hanu Chalupskou, ženu, která se spolu s kolegyněmi rozhodla obyvatele moravské metropole přesvědčit, že mají problém s tím, co každý den dýchají. Protože ovzduší v Brně nabízí poměrně zajímavý koktejl látek, které bychom zrovna dýchat nemuseli, tedy alespoň ne v takovém množství. Jenže se o tom, na rozdíl od Ostravska a jiných silně znečištěných míst u nás, raději dosud nemluvilo.

„Problém s kvalitou ovzduší je hodně složitý, protože není vidět,“ komentuje převažující nezájem Hana Chalupská. „V Česku se nezvedá hladina moří, netají ledovce a nevysychají studny. Takže to v Česku nepochopíme, dokud to vidět opravdu nebude.“ Přitom sama dodává, že ani pro ni to dlouho nebylo velké téma. „Mě samotnou to začalo štvát, až když se mi narodilo dítě. I předtím jsme věděli, že je kvalita ovzduší špatná, ale tohle byl pro mě i kolegyně poslední impuls.“ Proto tvoří iniciativu Dejchej Brno skupina maminek s malými dětmi.


Na její slova o tom, že znečištění není vidět (až na dny, kdy jsou venku opravdu špatné rozptylové podmínky), jsem si vzpomněla pár dní po rozhovoru. Venku panovala inverze, čtyřproudá výpadovka na Vídeň byla přecpaná auty, vzduch zrovna nevoněl… a byl namodralý. Tak už je to i vidět, pomyslela jsem si. Až o pár dní později mi došlo, že jsem údajně modrý vzduch pozorovala přes modře tónovaná okna, což poněkud trochu zmírnilo moji panickou reakci. Naordinovat ale všem takový šok, a individuální doprava ve městě klesne o desítky procent.



Podobné příspěvky

Powered by Blogger.